חנות תכשיטים
הענף
ב ישראל פועלות כיוםכ- 1,000 חנויות ורשתות בענף התכשיטים ועודמספר לא ידוע של חנויות מעצבים קטנות. חלק מהחנויות הן חנויות ותיקות, הבנויות במתכונת משפחתית, אם כי בתקופה הנוכחית יש נוכחות גדולה יותר של חנויות-רשת יוקרתיות, חנויות ודוכנים בבתי הכל-בו (בתוךהמשביר לצרכןלדוגמא.( ובקניונים.
ענף התכשיטים היה מאופין בעבר כענף שמרני, שאופיין בקצב תחלופת מלאי איטי. כיום, עקב כניסתם של מעצבים צעירים רבים ומותגים בינלאומיים, הענף נהפך להיות דינמי בעל היצע רחב למגוון קהלים.
חלוקת משנה ענפית
ניתן לאפיין בענף מספר סוגי חנויות:
חנויות יוקרתיות מאד, הממוקמות בבתי מלון ובאיזורי מסחר יוקרתיים. התכשיטים בחנויות אלו יהיו מזהב, 18k משובצי יהלומים, עשויים בעבודות יד ושל מעצבים מוכרים. לדוגמא: פדני וה.שטרן.
חנויות יוקרתיות - אלו ימוקמו במרכזי הערים הגדולות, בשכונות יוקרה ובמרכזי קניות מפוארים. התכשיטים בחנויות אלו יהיו יוקרתיים, אך יותר מייצור תעשייתי.
חנויות ברמת ביניים - בחנויות אלו ימצאו תכשיטים מפסי ייצור מקומיים או מיבוא, בד"כ מזהב 14K, עם התמקדות גם בתכשיטי כסף.
חנויות קטנות ובינוניות - התכשיטים בחנויות אלו הם פשוטים וזולים יחסית, מייצור תעשייתי מקומי.בקטגוריה זו ניתן להכליל גם את חנויות המעצבים הקטנים/מתחילים המתמקדות בייצור עצמי ועל יפ הזמנה.
בכל החנויות ניתן למצוא גם שעונים וחפצי חן אחרים. במרביתן ניתן גם להחליף תכשיטים או לתקנם, לשבץ אבנים ולהחליף רצועות וסוללות לשעונים.
סוגי מוצרים בחנות ממוצעת:
התמהיל, מיתוג המוצרים והכמויות ישתנו בהתאם לרמת החנות ומיקומה.
1 תכשיטי זהב.
2 תכשיטי כסף.
3 תכשיטים משובצים אבני חן ברמות שונות.
4 תכשיטים דמויי כסף או זהב.
5 תכשיטים מאבנים, חרוזים או פלסטיק.
6 שעונים – נשים, גברים וילדים.
7 מגוון קטן של מוצרים משלימים.
השוק:
לקוחות: הגדרת שוק היעד וגודלו, פילוח השוק
לקוחות הענף הם תיירים ותושבי ישראל.
הלקוחות הישראלים מפולחים בעיקר על פי רמת הכנסה ומצב כלכלי. בהתאם לפילוח זה ממוקמות החנויות, כפי שהוצגו בפילוח הענפי.
לתיירות השפעה רבה על מכירות הענף - דבר הניכר דווקא בעיתות ירידה במספר התיירים. התכשיטים הישראלים זוכים להערכה בחו"ל, בין היתר בשל מחירם, הנמוך ביחס לאירופה וארה"ב והעיצובים היחודיים.
מתחרים
את המתחרים בענף ניתן לסווג למספר קבוצות:
חנויות תכשיטים ברמות שונות - בסביבה הגאוגרפית הקרובה או במעגלים מרוחקים יותר. רשת הפועלות עצמאית או במסגרת זכיון בחנויות כל-בו, דוגמת המשביר לצרכן, רשת רויאלטי
רוכלים המשווקים ומוכרים תכשיטים זולים באיכות ירודה
חנויות לחפצי אמנות, תשמישי קדושה ותכשיטים מעוצבים בידי אמנים
מכירה ישירה ע"י מעצבים.
אתרי אינטרנט.
ספקים
רוב התכשיטים הנמכרים כיום בארץ הינם מייצור מקומי. התכשיטים נרכשים מהספקים באמצעות סוכנים העוברים בין החנויות ומציגים את דוגמאות המוצרים. הסוכנים אוספים את ההזמנות ודואגים לאספקת הסחורה לחנויות.
חלק מבעלי החנויות נוהגים לייבא תכשיטים עצמאית, בין היתר באמצעות ביקורים בתערוכות בחו"ל.
אמצעי שיווק
שיטות השיווק נגזרות מפילוח קהל היעד כפי שהוצג לעיל.
בשיווק לתיירים:
- מיקום החנות באזורי תיירות, בתי מלון או בקירבתם, טרמינל שדה תעופה ורחובות או אתרים המהווים מוקד משיכה לתיירים.
- פירסום בסביבת החנות ע"ג שלטים ובעיתונות המיועדת לתיירים.
- שימוש באינטרנט.
בשיווק לישראלים:
- התבססות על מוניטין - בייחוד החנויות הותיקות והמוכרות.
- מיקום החנות באזורי מסחר, בהתאם לפילוח הכלכלי של קהל היעד.
- דיוור ישיר ממוקד לקבוצות איכות - מועדון אקסקלוסיבי.
- פירסום ויחסי ציבור באמצעי התקשורת השונים - בעיקר עיתונות.
- שימוש באינטרנט.
מחסומי כניסה לענף:
מחסום הכניסה העיקרי הוא ההשקעה הגבוהה הנובעת מעלויות המלאי ומהתאמת המבנה לדרישות אבטחה.
כח אדם:
אין דרישה בענף לכח אדם מקצועי, אם כי ניתן ללמוד את מקצוע התכשיטנות. עסקים רבים בענף מבוססים על עבודת בני משפחה ומעבר בין דורי.
מימון:
השקעה נדרשת
ההשקעה הנדרשת היא בעיקר במלאי, הנמדד בק"ג זהב.
חנויות יוקרה יחזיקו כ10- ק"ג מלאי זהב בממוצע.
חנויות בינוניות יחזיקו 5-7 ק"ג זהב בממוצע.
חנויות קטנות יחזיקו 3-5 ק"ג זהב בממוצע.
כל החנויות יחזיקו גם מלאי מוצרי כסף שהינו זול יחסית ומלאי שעונים בהתאם לרמת החנות.
בנוסף להשקעה במלאי נדרשת התאמת החנות בהתאם לדרישות אבטחה של המשטרה ורכישת ציוד - ריהוט, כספת, דלפק, משטח עבודה וארונות סגורים לתצוגה.
פדיון ורווחיות בענף
להלן יוצג הפדיון השנתי לעסק (באלפי ש"ח) ואחוז הרווח הגולמי, לשנת2003:
|
אחוז רווח גולמי מתכשיטים בלבד |
אחוז רווח גולמי כולל שעונים |
חנות יוקרתית מאד |
45-50 |
45-50 |
חנות יוקרתית |
33-39 |
33-42 |
חנות באיכות טובה |
37-42 |
37-42 |
חנות בינונית |
27-33 |
30-36 |
חנות קטנה |
27-33 |
27-42 |
חנויות קטנות |
חנויות בינוניות |
חנויות איכות טובה |
חנויות יוקרתיות |
שנת מס |
548 - 819 |
821 – 1,366 |
1,360 – 2,220 |
2,200 – 3,240 |
2002 |
567 – 848 |
850 – 1,414 |
1,415 – 2,298 |
2,300 – 3,375 |
2003 |
הערה: הנתונים אינם כוללים נתוני מכירה ישירה של מעצבים. במכירה ישירה כל מעצב מתמחר את מוצריו בהתאם לרמת האומנות ובהתאם לביקוש של השוק.
תנאי תשלום מקובלים
לקוחות:
רוב התשלומים מתבצעים באמצעות כרטיס אשראי. בעלי החנויות נוהגים לתת אשראי עד 6 תשלומים ללא ריבית או אף יותר ברכישות גדולות ובאמצעות עסקאות קרדיט.
ספקים:
אשראי ספקים תלוי בהיכרות עם העסק ובטיב הקשר עימו, ויכול להגיע עד 3 חודשים לעיתים מתבצעות חלק מהעסקאות בקונסיגנציה.
רשיונות ואישורים:
נדרש רשיון עסק מהרשות המקומית. רשיון זה מותנה בעמידה בתנאים שמציבה משטרת ישראל, ובקבלת אישור ממנה. חנות המחזיקה מלאי בערך הנמוך מ- 150,000 ש"ח פטורה מהצורך בקבלת רשיון.
ביטוחים:
ביטוח המלאי והחנות כנגד כל הסיכונים.
ביטוח חבות מעבידים.
ביטוח צד ג'.
בנוסף לאמור לעיל, מומלץ להיוועץ בסוכן ביטוח לגבי ביטוחים נדרשים.
טיפים:
מכירה האמצעות כרטיס אשראי עם שובר חתום או במזומן תקטין הן את הוצאות המימון והן את הסיכון של המחאות ללא כיסוי.
על מנת להימנע ממלאי "מת", מומלץ לבדוק את נכונותם של הספקים לקבל בחזרה תכשיטים שלא נמכרו תמורת סחורה עדכנית
מוסך ומכונאות רכב
הענף: |
נתוני הענף |
מ ספר המוסכים יורד בהתמדה בשנים האחרונות, בעיקר בשל פיקוח מוגבר של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה. מתוך עשרה מוסכים, רק אחד יהיה מורשה יבואן (שיעור של 88%), אך לשאר אין התקשרות ישירה עם יבואן הרכב. מספר המוסכים החוקיים מוערך ב-4,600. מספר המועסקים בענף המוסכים נמצא אף הוא בירידה. השכר הממוצע בענף עומד על 6,917 שקל בחודש, נמוך ב-15% מהשכר הממוצע במשק.מספר המועסקים בענף עמד על 26,900 נכון ליוני 2009, קיטון של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדד הסיכון של הענף, לפי Bdi, גבוה ממדד הסיכון הכללי במשק. עם זאת, נראה שהכנסות המוסכים נצא בעלייה. חברת גמא ניהול וסליקה, המטפלת במוסכים רבים, פרסמה נתונים לפיהם היקף הכניסות למוסכים היה גבוה ב-30% לעומת אוקטובר אשתקד. העלייה ביחס לספטמבר היא בשיעור 15%. בסך הכל נרשמו 63,600 טיפולים ותיקונים ב-630 מוסכים. עלות התיקון הממוצעת היא 1,059 שקל, לעומת 1,050 שקל באוקטובר 2008. מינואר חלה עלייה מתמשכת בכמות תיקוני הרכב. הממוצע לשנת 2008 הוא 51,500, אך מיוני 2009 עולה המספר על 60,000 תיקונים בחודש. |
|
חלוקת משנה ענפית |
מוסכי מכונאות עוסקים בטיפול ובאחזקת המכלולים המכניים ברכב, ומהווים ענף-משנה בענף המוסכים, הכולל מוסכים המתמחים בטיפול בהיבטים שונים של תפעול כלי רכב - חשמל, פחחות וצבע וכו'. בענף מוסכי המכונאות ניתן להבחין ב- 3 סוגים עיקריים של מוסכים: מוסך מורשה מטעם החברה יבואנית הרכב - מוסכים אלה מתמחים בתיקון ובטיפול במכוניות של יבואן רכב ספציפי ונותנים את השירות הראשוני לרכב בתקופת האחריות. מוסכים אלו נדרשים בד"כ לעמידה בסטנדרטים גבוהים בהיבטי שטח, כח אדם, מלאי חלפים וציוד. מוסכים אלה כוללים בד"כ את כל המחלקות הנדרשות לטיפול ברכב. מוסך מתמחה - מוסך זה אינו קשור לחברת יבוא מסוימת, אך מתרכז בתיקון מכוניות של מספר מוגדר וקטן של יצרנים. מוסך כללי - עוסק בתיקון כלי הרכב של יצרנים שונים. מוסכים בהסדר – בד"כ מוסכים כלליים הנמצאים בהסדר של חברות ביטוח המפנות אליהם מבוטחים לצורך תיקון הרכב. מוסכים בהסדר לציי רכב – מאחר וציי רכב (בעיקר חברות השכרה) רוכשות את הרכבים ללא אחריות או ביטוח מקיף, ישנם מוסכים הקשורים בהסדרים מיוחדים עם אותם ציי רכב. |
השוק: |
מאפייני השוק: |
ענף מוסכי המכונאות מאופיין במספר היבטים:
|
|
לקוחות: הגדרת שוק היעד וגודלו, פילוח השוק |
פילוח הלקוחות על פי גיל הרכב: בעל רכב חדש יטפל ויתקן את רכבו בדרך כלל במוסך מורשה, כל עוד הרכב נמצא בתקופת האחריות שלו. אם לא יעשה כן - יאבד את אחריות היבואן. עם הזדקנות הרכב ותום תקופת האחריות תעמוד בפני בעל הרכב האפשרות לבחור בכל מוסך אחר. האפשרות הבולטת העומדת בפניו היא לבחור במוסך מתמחה, שאינו מורשה. בחירה כזו תאפשר לו את הקשר עם מוסך המכיר את כלי הרכב, אך ברמת מחירים נמוכה יותר. יש לשים לב לחקיקה חדשה ומתחדשת בנושא, חלו שינויים בהכרח לתקן ו/או לטפל ברכב חדש רק במוסך מורשה לשמירת אחריות יצרן. בעלי רכב ישן וזול, להם חשוב בעיקר המחיר עבור הטיפול, יבחרו במוסך כללי.
פילוח לקוחות ע"פ גורם מפנה:
בישראל נעים כיום מעל ל- 2,100,00 כלי רכב. |
|
ספקים |
ציוד וכלי עבודה: קיימים ספקים רבים לשרות מוסכים, ההבדלים באיכות הציוד ובמחירו גבוהים. חלקי חילוף: מוסך מורשה מחויב בתוקף הסכם ההרשאה, לרכוש חלפים מן היבואן עצמו, נמצא תחת פיקוח שוטף של היבואן, מחזיק מלאי חלפים מינימאלי במחסנו ובתמורה הוא מקבל הנחות גדולות ואשראי נוח. מוסך מתמחה, לעומתו, אינו מחויב להתקשר ליבואן בלעדית, יש לו אפשרות לחפש מקורות זולים יותר לחלקי חילוף. הפרש המחיר מכסה על העדר הזכות להנחות גדולות. במוסכים כלליים אין כדאיות למחסן מלאי ולכן רכישת החלפים נעשית בהתאם לנדרש בעבודה השוטפת. מחסני וסיטונאי חלקי החילוף ממוקמים לרוב באזור המוסכים, כך שהעבודה מולם נוחה יעילה ומהירה. רוב החלפים נמצא במחסנים וניתנים להשגה מיידית בהזמנה טלפונית. |
|
כיווני התפתחות עתידיים |
|
מחסומי כניסה לענף: |
|
כח אדם: |
במוסך ניתן להבחין בין שני סוגי עובדים:
|
ציוד נדרש: |
מוסך מכונאות צריך לעמוד בתקן ציוד ושטח מפורט: מומלץ לפעול לפי התקנים הספציפיים המתאימים לסוג המוסך, את התקנים המפורטים ואת הטפסים הנדרשים לקבלת רישיון ניתן להשיג באתר איגוד המוסכים www.iga.org.il תחת הפרק ניהול והקמת מוסך. |
מימון: |
השקעה נדרשת |
סעיפי ההשקעה העיקריים הנדרשים על מנת להקים מוסך מכונאות חדש:
הקמת מוסך כל שהוא תעלה מ - 150,000 ש"ח ומעלה לפי הגודל המתוכנן (או הנדרש) וההתמחות הספציפית. |
פדיון ורווחיות בענף |
מרכיבי הפדיון העיקריים במוסך הם פדיון מעבודה ופדיון מחלפים. להלן נתוני הפדיון השנתיים לעובד לשנת 2003 (באלפי ש"ח): עבודה בלבד עבודה + חלפים מוסך כללי 250 574-749 מוסך מתמחה 266 612-798 מוסך מורשה 298 686-895 (במוסכי פולקסווגן/ אאודי: 920-1,163) יחס עבודה/ חלפים: 1:1.3 - 1:2.0 (במוסכי פולקסווגן/אאודי: 1:2.1 - 1:2.9). (משמעות היחס: על כל שקל בו מחויב הלקוח בעבור עבודה הוא מחויב ב1.3-2.0- ש"ח בעבור חלפים) אחוז הרווח הגולמי מפדיון מחלפים: 20-25%. אחוז הרווח הגולמי מסך הפדיון: 47-57% (במוסכי פולקסווגן/אאודי: 41-49%).
|
תנאי תשלום מקובלים |
תנאי התשלום הניתנים ללקוחות אינם קבועים והם משתנים מלקוח ללקוח בהתאם למידת ההכרות, לגודל ו/או תכיפות העבודה/ות ומידת האמון בין המוסך ללקוח, הם נעים מתשלום במזומן, עד לפריסה בהמחאות או בכרטיסי אשראי למספר תשלומים ללקוחות הפרטיים, ו - שוטף + 30, 45, 60 ללקוחות גדולים ו/או מוסדיים. |
|
רשיונות ואישורים: |
|
|
ביטוחים: |
בנוסף לאמור לעיל, מוצע להיוועץ בסוכן ביטוח לגבי ביטוחים נוספים. |
|
כתובות רלבנטיות: |
משרד התחבורה, אגף המוסכים- http://www.mot.gov.il/wps/portal/HOME/HE_RECHEV/index.jsp?subject=HE_RECHEV_72 איגוד המוסכים בישראל- http://www.iga.org.il |