מספרה

מספרה

נתוני ענף

ב ארץ פועלות כ- 6,500 מספרות וכ- 12,000 ספרים, מתוכן כ- 3,000 מספרות פועלות בבתים פרטיים או בבתי לקוחות ולכן לא ניתן לסווגם לאזורים.

ענף המספרות בישראל מגלגל למעלה משני מיליארד ש"ח בשנה. בנוסף לכך, שוק מוצרי טיפוח החן הנלווים והמשלימים, הנמכרים במספרות בארץ, מגלגל כ - 50 מיליון שקל בשנה.

שוק מוצרי צביעת השיער, ערכות ביתיות וערכות למספרה מגלגל כ- 150 מליון ש"ח בשנה.

 

חלוקת משנה ענפית

הענף מחולק לשלוש רמות של עסקים

מספרות יוקרתיות - בעלות ציוד מודרני, עיצוב חדשני, צוות גדול, בדרך כלל ממוקמות באזורי יוקרה, וכוללות גם שירותים נוספים כגון - מניקור פדיקור, קוסמטיקה, עיסוי וכ"ו.  רמת השרות גבוהה, כך גם רמת המחירים.

מספרות בינוניות -  ממוקמות במרכזי ערים, רחובות ראשיים ו/או לצידם, ציוד ברמה סבירה, צוות קטן, שרותי נוספים מצומצמים מאוד באם קיימים בכלל. ללא שרות ייחודי רמת מחיר סבירה.

מספרות זולות -     מומקמות בשכונות מגורים או בדירות פרטיות, ציוד זול ומיושן, בדרך כלל ללא צוות נוסף לבעלים, אין כלל שרות נלווה, רמת מחירים נמוכה.

 
 

השוק

 

מאפייני הענף
 

שוק הספרות בארץ פרוץ, לא נדרשים אישורים מיוחדים (מלבד אישור פתיחת עסק) בכדי לפתוח מספרה. עובדה זו  מקוממת ספרים רבים השואפים להקים התאחדות שתנהיג כללים ממוסדים יותר לענף. בנוסף לכך ישנו מספר רב של מספרות ביתיות שאינן עסקים רשומים ואינן מדווחות למס הכנסה (מספרן המדויק אינו ידוע).
 

קריטריונים לקביעת מחירים: סוגי המספרות נקבעים על פי רמת המחירים. הקריטריונים המשפיעים על רמת המחירים הם:
 

מוניטין -   ככל שהספר בעל מוניטין רב יותר, רמת המחירים גבוהה יותר ללא קשר למיקום המספרה.

עיצוב המספרה -  במספרות חדשות בעלות עיצוב חדשני המחירים גבוהים מהממוצע המקובל בענף.

מיקום המספרה - ככל שהמספרה ממוקמת במקום מרכזי יותר, רמת המחירים גבוהה יותר. כמו כן, קיים קשר ישיר בין הרמה הסוציו אקונומית של האוכלוסייה המאפיינת את המקום שבו ממוקמת המספרה, למספר הלקוחות הפוקדים את המספרה ורמת המחירים שלה.

 מגוון שרותים   ישנן מספרות המעניקות מגוון של שרותים משלימים כגון: טיפולים קוסמטיים, מסאז'ים וטיפולים אלטרנטיביים.

 
 

לקוחות: הגדרת שוק היעד וגודלו, פילוח השוק

 - מרבית המספרות אינן פונות באופן מובהק לקהל יעד ספציפי, אלא פונות לכל הגילאים ולכל השכבות. בחלק מן המספרות ניתן למצוא לקוחות מגוונים, מרמות סוציו אקונומיות שונות. מאפיין זה בא לידי ביטוי בעיקר במספרות יוקרתיות, זאת משום ששירותי המספרה מאופיינים בזיקה לדימויו העצמי של הלקוח ולכן גורמים כמו מצב סוציו- אקונומי אינם מהותיים וחשובים בשטח הטיפוח והטיפול העצמי. לדוגמא במספרה יוקרתית של רשת יש לקוחות המשתייכים למעמד סוציו-אקונומי נמוך אך בעלי מודעות גבוהה להופעתם, לצד אוכלוסייה המשתייכת למעמד סוציו-אקונומי גבוה. עם זאת רוב הלקוחות המסתפרים/ות אצל ספר בעל שם במספרות היוקרתיות והיקרות משתייכים/ות למעמד סוציו אקונומי גבוה.

 ישנן מספרות שניתן לסווגן על פי התמחותן כגון: הלחמת שער, עיצוב שיער לכלות, עיצוב שיער חדשני, תספורות גברים ועוד. כמו כן, פועלות בשוק מספרות המשתייכות לבתי ספר לספרות ומציעות שירותים מוזלים, עובדה שמושכת קהל צעיר ו/או בעל הכנסה נמוכה.

 - ישנן מספרות שממצבות את עצמן מראש כמספרות נשים ו/או כמספרות גברים.

 - בעלי מספרות רבים מציינים שלקוחותיהן הקבועות הינן נשים בנות 40+, המשתייכות למעמד סוציו אקונומי בינוני ומעלה המבקרות במספרה כל שבוע, והן מהוות מקור הכנסה קבוע.

 - ישנן מספרות המתמחות בעיקר בתסרוקות ותספורות לצילומי דוגמנות, תצוגות אופנה, פרסומות לתקשורת ולחתונות.

 - האישה הישראלית הממוצעת מבקרת במספרה 5 פעמים בחודש לעומת אישה בצרפת המבקרת במספרה פעם עד פעמיים בחודש . רב הביקורים הינם לצורך פן וסידור שיער ופעם בתקופה (חודשיים לערך) לצביעה או תספורת.

 - שוק הצביעה הביתית מתפתח במהירות ונוגס בהגמוניה של המספרות הפרטיות, בעיקר בשל העלויות הגבוהות של המספרות. לפי ההערכות, שוק מוצרי צביעת השיער בכללותו מגלגל כ-150 מיליון שקל בשנה, כאשר כשליש מהנשים צובעות את שיערן במספרות ושני-שליש עושות זאת בביתן. חלק מהן צובעות את שיערן גם בבית וגם במספרה.

 לפי נתוני סופר-פארם, יותר מ-50% מנשות ישראל צובעות את שיערן. בסך הכל נמכרים בישראל כל שנה כ-4.7 מיליון יחידות לצביעת שיער ביתית. השוק הזה מתאפיין בנאמנות גדולה של הצרכן למותג שלו, אך אלה ששומרות אמונים הן אלה שצובעות בעצמן. הנשים (או הגברים) שעושים זאת במספרה בדרך כלל אינם מתעניינים בסוגי או מותגי הצבע והם משאירים זאת לבעל המקצוע. במספרות משתמשים בדרך כלל בצבעי אותן החברות, אך ההרכבים שלהם מעט שונים והם מכונים פרופסיונל.

   
את שוק הצביעה הביתית בארץ מובילות ארבע חברות: וולה שתופסת כ-43% מהשוק, לוריאל כ-20%, אינדולה 17% ונטורל פורמולה 14%. חלק מהגברים שצובעים את שערם בבית משתמשים במותג ג'סט פור מן של מדיליין, התופס כ-5% מהשוק.


 

מתחרים

השוק מורכב מרשתות גדולות ומוכרות, מספר רשתות קטנות ובעיקר ממספרות בינוניות-קטנות רבות.

ענף זה הוא אחד הענפים היותר פורחים בארץ, חסמי הכניסה (ראה בהמשך) אינם בעיתיים במיוחד, ולפיכך יש עסקים פרטיים לאלפים. התחרות הממשית בין המספרות היא בשני מישורים.
1.
גרעין לקוחות קבוע, המעניק יציבות וביטחון, גודלו משמש מנוף וזרז להתפתחות העסק.
2.
לקוחות מזדמנים, מקור הכנסה בלתי קבוע וחשוב.
מאחר והשוק פרוץ, מומלץ לבעל עסק לבדוק את המתחרים הקרובים אליו בתדירות גבוהה ולשפר פעילותו בהתאם.

  

ספקים

הספקים הידועים בתחום תכשירי השיער למספרות הם לוריאל, וולה ואינדולה. אינדולה בעלת הזיכיון ליבוא מוצרי פול מיטשל. חברת אינטרקוסמא מייצרת, מייבאת ומשווקת מוצרי שיער וציוד למספרות, כאשר עיקר הפעילות שלה הוא ייצור ושיווק מוצרי שיער תחת שם המותג WELLAעל פי הסכם בלעדיות ארוך טווח עם חברת וולה הגרמנית.חברות נוספות הן קדוש וגלזט, שוורצקופ, ברזילי ועוד שנציגיהן בארץ הולכים ומגדילים את נפח פעילותם. רוב החברות מספקות לא רק חומרים לספרות אלא גם ציוד , כלי עבודה ורהוט. ברחבי הארץ יש ספקים וסיטונאים שונים המשמשים הן כיבואנים קטנים והן כמתווכים בין היבואנים הגדולים והעסקים הקטנים (היבואנים אינם מעוננים להגיע לכל מספרה קטנה).

 

שיטות שיווק והפצה, קניה ומכירה

 - רוב הלקוחות מגיעים למספרה בעקבות המלצת מכרים, במיוחד במספרות שכונתיות. לעומתן, הרשתות הגדולות 

   מפנות משאבים רבים לפרסום. לדוגמא, הרשתות נוהגות לצאת בקמפיין פרסומי, שלטי חוצות, מודעות בעיתוני נשים,

   במקומונים ובמגזינים מיוחדים המצורפים לעיתוני נשים ומדוורים ללקוחות

   תקציב הפרסום של אותה רשת גדולה הינו בהיקף של כ- 200-500 אלף דולר. למספרות הקטנות יותר אין תקציב

   לפרסום מסוג זה והן נוקטות באמצעי פרסום כמו חלוקת פליירים ודיוור ישיר. מהלך שיווקי נוסף נעשה על ידי שימשו

   ברשת האינטרנט בו יוכלים הגולשים לבדוק שינויים אפשריים בעיצוב שיערם, מיקום גיאוגרפי וחידושים מבלי שיצטרכו

   לגשת למספרה.

 - ספקי תכשירי שיער - החברות המובילות בתחום שחדרו למספרות,עשו זאת על ידי רכישת אמונו של מעצב השיער  

   במוצריהם. עקב התחרות החריפה בענף פיתחו החברות שיטות ליצירת נאמנות בקרב מעצבי השיער. הן עושות זאת

   על ידי הזמנת מעצבי השיער לפעילויות והכשרות בארץ ובחו"ל שמיועדות ללמד ולקדם את מעצבי השיער, ובתוך כך

   הן מחדירות את מוצריהן לתודעת המעצבים ובונות את נאמנותם כלפי המותגים. רוב המספרות עובדות עם מספר

   ספקים קבועים כאשר תנאי התשלום המקובלים הינם שוטף + 30-60 יום.

 המספרה כערוץ שיווקי למוצרי שיער - המספרה יכולה להוות ערוץ שיווקי למכירת מוצרי שיער, כפי שנהוג

   במספרות בארה"ב ובאירופה. שוק מוצרי הטיפוח הנמכרים במספרות מגלגל כ- 50 מיליון שקל בשנה. מנכ"ל אינדולה,

   המספקת מוצרים למספרות, אומר כי מתח הרווחים על מוצרי שיער הנמכרים במספרות נע בין 60% ל30%, לעומת

   מתח הרווחים של 35%-25% במוצרי שיער בחנויות רגילות. כיום כ- 50% מהמספרות משווקות מוצרי טיפוח. למרות

   שהמוצרים הנמכרים במספרות יקרים יותר בכ- 50% מהמוצרים הנמכרים ברשתות השיווק, הם נתפסים איכותיים

   יותר והספר נתפס כאמין וכמומחה, עובדה שמעודדת את הלקוח לרכוש. לפי נתוני הרשתות רוכשים 85% מהלקוחות

   מוצרים שונים.

 - הספרים משתתפים בהרבה תחרויות בארץ ובאירופה, זכייה היא פרסום מקסימאלי.

 - אירועים שונים (כגון יום האהבה) זוכים לתמיכה מספרים הבאה לידי ביטוי בהנחות, מבצעים וכיו"ב ממוקדים

   למועדי האירועים.

 - שיתופי פעולה עם מעצבי תכשיטים ובגדים.

 - אירועי פרסום ייחודיים למספרה ספציפית.

 - שירות וטיפול מסור - לקוחות המבקרים במספרה אינם מסתפקים רק בתספורת, אלא  - השתתפות באירועים של

   גופים אחרים כהשלמה ומילוי רווחי זמן ועוד.

 
 

הגורמים המשפיעים על הצלחה

 - שירות וטיפול מסור- לקוחות המבקרים במספרהאינם מסתפקים רק בתספורת, אלא מצפים לקבל יחס וטיפול אישי.

 - התרחבות - בכדי להתרחב ולצמוח בענף הספרות, על בעל המספרה להיות בעל כישורים עסקיים וניהוליים, בנוסף 

                   לכישוריו המקצועיים כספר. ניתן גם לצרף למספרה שותף או עובד שכיר מתמחה שינהל את הצד העסקי

                   של המספרה.

 - מיקום - התאמת מיקומה של המספרה ללקוחות היעד שלה.

 - היגיינה מראה נקי של המספרה ועובדיה ושמירה על כללי היגיינה.

 - מחיר רמת מחירים סבירה (באופן יחסי ליוקרתיות המספרה ושוק היעד אליו היא פונה). 

 

 

כח אדם
בהתאם לרמת המספרה, ככל שהרמה גבוהה יותר נדרש יותר כח אדם וברמה מקצועית גבוהה יותר, כן נדרשים עובדים לא מקצועיים (ניקיון, שרות וכדומה).

במידה ויש שירותים נלווים יש צורך בבעלי מקצוע בהתאם.

שכר העובדים ניתן או במשכורת חודשית/יומית או באחוזים מהעבודה הספציפית שביצע העובד.

 

 

מימון 

 

ההשקעה הנדרשת

ההשקעה הכרוכה בהקמת מספרה פשוטה בעלת ציוד בסיסי בלבד היא כ- 40,000 ש"ח (ללא שכר דירה), ההשקעה הכרוכה בהקמת מספרה יוקרתית יותר ומעוצבת עשויה להגיעה ל- 250,000 ש"ח ולעיתים יותר.  

 

ציוד בסיסי נדרש:

 מיתקן חפיפה (כיור וכסא) והתקנתו - 4,500 ש"ח.

 - כסא לקוח - 2,000 ש"ח.

 - כסא ספר - 500 ש"ח.

 - עמדת תספורת פשוטה (מראה, שולחן וחיבורי חשמל) - 3,000 ש"ח, ברוב המספרות מתקינים לפחות שתי עמדות.

 - מדפים וארונות.

 - פינת ישיבה להמתנה

 שילוט- 2,000 ש"ח.

 תשתיות חשמל ומים.

 - עיצוב פנים.

 מערכת שמע + טלוויזיה לפי גודל המקום.

 - מטבחון ומכונת קפה.

בנוסף לכך יש לרכוש מלאי מינימלי של חומרים וכלי עבודה ידניים כגון - מייבשי שיער, מכשירי חיטוי, מספריים וכו'.  

 

תמחיר והוצאות

 

מחירי מכירה בשקלים ונתונים

 

מספרה

יוקרתית

מספרה

ממוצעת

מספרה

זולה

מספרה

ביתית

זמן עבודה מקובל

התפלגות עבודות

תספורת

200 ומעלה

155-185

125-150

75-110

50 ד'

33%

פאן/תספורת גבר

80 ומעלה

70-75

50-60

30-45

20 ד'

37%

צבע

250 ומעלה

185-225

150-175

100-135

20 ד'

8%

תספורת+צבע

435 ומעלה

340-410

275-325

175-250

60 ד'

17%

גוונים/סלסול

450 ומעלה

310-435

250-310

185-250

40 ד'

5%

 

שכר הספרים משתנה. רמת שכרם תלויה ברמתם המקצועית, הניסיון, המוניטין שלהם והלקוחות שהם מביאים עימםרמת ההכנסות למספרה מעבודתו של שכיר מוערכת בכ- 60%. עבור ספר שכיר בעל מוניטין רמת ההכנסות של המספרה יכולה להגיע לכ- 25% מהפדיון של הספר.

עקרונית הספרים אינם מקבלים (בד"כ) משכורת אלא אחוזים מעבודתם, הסכום התוצאתי נרשם כשכר חודשי, ספר מושך לקוחות דורש, ומקבל, אחוזים גבוהים יותר.
 

 

תנאי תשלום

לקוחות - המכירות מתבצעות בעיקר במזומן ובכרטיסי אשראי.

ספקים שוטף 30 עד שוטף 120 בהתאם למספרה.

 

ניתוח רמת הסיכון בענף

בענף המספרות קיימת תופעה בולטת של פתיחה וסגירה רבה של מספרות.

הדבר נובע בעיקר כיוון שספרים שכירים חושבים שלפתוח לנהל עסק (וכמובן להרוויח הרבה) הוא דבר פשוט לחלוטין, אך לאחר ההשקעה מסתבר כי נדרש ידע ניהולי לא קטן החסר להם ולכן העסק נסגר.

בתקופה הראשונה לאחר פתיחת המספרה (שנמשכת כשנה-שנתיים), נמצאת המספרה ברמת סיכון גבוה משום שעליה לבנות לעצמה מוניטין ולמשוך אליה לקוחות.

מומלץ להסתייע בייעוץ, ליווי וחונכות ע"י אנשי מקצוע מיומנים.

 

רישיונות נדרשים לפתיחת עסק בענף

 

 רישיון עסק מטעם הרשות המקומית.

 רישוי מקצועי, בישראל ניתן ללימוד ספרות מקצועית ולקבל תעודות מוסמכות וממשלתיות המראות את רמת 

   הידע המקצועי, כמו כן ישנן השתלמויות מקצועיות ממקורות שונים המאשרות את ההשתתפות בהשתלמות 

   וההתמחות בתיעוד מתאים, אך אין כל אילוץ חוקי לכך.

 אישור ופיקוח של משרד הבריאות על רמת ההיגיינה של המספרה. המספרה חייבת בחיטוי הציוד, גם נושא

   זה אינו נאכף כלל. עם זאת אין צורך ברישיון רשמי של משרד הבריאות לשם פתיחת העסק. תנאי ההיגיינה

   נבדקים חד-פעמית במהלך   קבלת רישיון מהרשות המקומית.

 

ביטוח

 - ביטוחי מבנה ותכולה, אש, מים, פריצה וגניבה.

 - ביטוח צד ג'.

 - ביטוח חבות מעבידים (אם יש עובדים).

 - ביטוח מקצועי.

 - ביטוח אבדן רווחים.

מומלץ להיוועץ בסוכני ביטוח להבטחת כיסוי ו/או השלמה ביטוחית.



שתף :