מרפאת שיניים

מרפאת שיניים

נתוני הענף

ע פ"י נתוני הסתדרות רופאי השיניים, פועלים בישראל כיום כ-5,000 רופאי שיניים, מרביתם עצמאיים. מצב זה הוא מצב של עודף היצע בשוק, וכתוצאה מכך נמצאים רופאים רבים בתת-תעסוקה.

כ-10% מרופאי השיניים (500 רופאים) הם רופאים מומחים.

     קיימים מספר סוגים של מרפאות שיניים:

     1. מרפאה פרטית.

     2.        מרפאה משותפת למספר רופאים, העובדים כל אחד באופן עצמאי.

     3.        מרפאת שיניים בה עובדים מספר רופאים, אך רק אחד הוא בעליה, והוא זה המנהל אותה, רוכש חומרים ומעסיק את הרופאים.

     4.        רשתות - מספר מרפאות המנוהלות ע"י מנהל שאינו בהכרח רופא שיניים.

     5.        מרפאות השייכות לחברות ביטוח או לקופות החולים.


השוק:

לקוחות: הגדרת שוק היעד וגודלו, פילוח השוק

קהל הלקוחות לשירותי רפואת שיניים הוא למעשה כלל האוכלוסייה, בחתכי גיל, רמת הכנסה וסוג הטיפול הנדרש.

בענף קיימת נאמנות לקוחות - מצב העשוי להקשות על רופא השיניים המתחיל, אך מביא ליצירת מאגר לקוחות קבועים לרופא שצבר ותק וניסיון. מנתוני משרד הבריאות עולה כי ישראלי מבקר בממוצע 2.7 פעמים בשנה אצל רופא השיניים ומוציא במהלך כל חייו סכום של כ- 60,000 ש"ח עבור רפואת שיניים.


מתחרים

התחרות בענף רפואת השיניים חזקה, והיא באה לידי ביטוי בירידת מחירים ובתת-תעסוקה. בישראל ישנו רופא שיניים על כל 1,000 נפשות - שיעור גבוה אפילו מזה המקובל במדינות עשירות. כתוצאה מעודף ההיצע בשוק, נפוצה התופעה של ריבוי מקומות עבודה לרופא.


אמצעי שיווק

על פי החוק, אסור לרופא השיניים לפרסם את עצמו, פרט לשלט בחזית המרפאה.

שיטת השיווק הטובה ביותר היא שירות טוב ואיכותי (הפגנת מקצועיות, קשר טוב ללקוחות), לצורך יצירת בסיס לקוחות מרוצים ונאמנים, שאף ימליצו על שירותיו הלאה. יודגש כי ללקוח אין בד"כ את הכלים לשפוט את עבודת הרופא (פרט למחדל חמור), ולכן המוניטין נוצר בעיקר עקב בניית אמון, יחס ידידותי, ייעוץ והדרכה.


מחסומי כניסה לענף:

המחסומים הניצבים בפני רופא השיניים המעוניין להקים מרפאה עצמאית הם שניים:

1.      בניית מאגר לקוחות קבוע. הגעה ליעד של תעסוקה מלאה במרפאה עשוייה לארוך זמן רב. זו הסיבה לכך שרופאים רבים עובדים במספר מקומות, ואף ממשיכים לעבוד כשכירים גם כאשר יש להם מרפאה שלהם.

2.      סף השקעה גבוה בציוד המרפאה.


ציוד נדרש:

סך ההשקעה הראשונית הנדרשת מוערכת ב-30,000$, באם נרכש ציוד חדש. ניתן לרכוש ציוד משומש בעלויות נמוכות משמעותית:

1.      עלות הציוד והמכשור המינימלי הנדרש להפעלת מרפאת שיניים עומדת על כ- 20,000$. הציוד הדרוש כולל בין השאר "יוניט" (כסא, תאורה, טורבינות), מכשיר רנטגן, סקשיין וקומפרסור.

2.      עלות הריהוט הדרוש - 5,000$

3.      חומרים - מלאי ראשוני - 3-5,000$.

 

תנאי תשלום מקובלים

לקוחות:

1.      בטיפולים פשוטים ו/או חד-פעמיים - תשלום מזומן.

2.      בטיפולים מורכבים - הרופא בונה ומציע ללקוח תכנית, במסגרתה מבוצעים תשלומים בהתאם להתקדמות הטיפול.

בעבודה מול חברות הביטוח:

הרופא יקבל בד"כ תשלום חודשי בהתאם למספר הטיפולים שביצע במבוטחי החברה, ועל פי טבלת מחירים ידועה מראש, ונמוכה מהתעריף המקובל בשוק.


טיפים:

 יומן הפגישות הוא הקשר העיקרי בין הרופא ללקוח. תכנון פגישות מראש ווידוא טלפוני יום לפני הפגישה יחסוך משאבים וזמן.

 התקשרות עם חברות ביטוח לצורך טיפול בלקוחותיהן תגדיל בשלב הראשון את מספר הלקוחות, אם כי בתעריפים נמוכים. ניתן לעבוד עם חלק מהחברות גם ללא חוזה קבוע, כרופא חיצוני.



שתף :